A magyar Benyovszky-kép Jókai Mór irodalmi megfogalmazásában kötődik leginkább a nemzeti emlékezetben. Mostantól a XXI. századi kornak megfelelő színházi műfajban, musicalban erősítheti ezt a képet: a székesfehérvári Vörösmarty Színház nagy sikerű produkciója, a „Benyovszky, a szabadság szerelmese

Szikora János Jászai-díjas rendező kiváló alkotása úgy emeli a magyar történelmi személyiségek rangjára a világhírű magyar utazót, hajóst, katonát és földrajzi leírót, a nagyívű és jelentékeny nemzetközi és hazai kapcsolatrendszerrel bíró személyiségét,  hogy hozzájárul a nemzeti értéket jelentő történelmi Panteonjába emelni ahhoz méltóan, aki ezt egykor két kötetben megírta, akitől a keresztnevét örökölte. 

A musical hozzájárul ahhoz, hogy érzékelhessük: mennyiféleképpen lehet láttatni, közel hozni a ma emberéhez, főleg a fiatalokhoz a történelmet. Tudjuk, Benyovszky azért írta meg az emlékiratait, hogy olvassák. Jókai tovább olvasta és fogalmazta szárnyaló fantáziával, Szikora János pedig színpadi képekbe álmodta azzal a jó reményű szándékkal, hogy mások is tovább gondoljak az egykori magyar hajós hős történetét, üzenetét.

Nagy Tibor Magnus Grand Prix és Best  Continental European Composer-díjas zeneszerző dallamai, mintha a tenger hullámaival együtt landolnának: időnként óriási viharokat a szelíd hömpölygő habok váltják, az érzelmek hangulat váltakozásai úgy idomítják a történéseket, hogy gyakran a prózai szöveg nélkül is érthető a történet. György-Rózsa Sándor Benyovszky alakítása eddigi pályafutásának a  csúcsa. Alakítása nem egyszerűen szerepjátszás: időnkét úgy tűnik, mintha belebújt volna a főhős lelkébe, mi több, benne lakozik maga a Benyovszky. Tudjuk, nagyon régen vágyott erre a szerepre, talán a gyerekkora egyik legdédelgetettebb vágyát valósíthatta meg ezzel. Két felvonáson át kormányozza nemcsak a hajóját, hanem a kiváló társulatot is a színes jelenetekben, földrészeken át egészen a kultikus megsemmisülésig, ami a malgasi felfogás, a bennszülötti kultúra szerint egy új élet kezdete, amely arról szól: csak az hal meg akit elfelejtenek.

Így vagyunk mi is Benyovszky Móriccal: bár az elmúlt évszázadokban időnként elhomályosult az emléke, időnként azonban felerősödött, akárcsak mostanában, ezzel az előadással emlékezünk rá is. Itt van közöttünk, bennünk. Köszönet az előadás létrehozóinak, alkotóinak, és megvalósítóinak.  

ITT és MOST VÁRJUK A HOZZÁSZÓLÁST!